Čo vychádza z castingov do televíznych šou, resp. kto za to môže

Autor: Matej Bórik | 5.11.2006 o 11:11 | Karma článku: 15,07 | Prečítané:  4365x

Analýza správania sa ľudí z psychologického hľadiska respektíve návod ako sa môže každý dostať do ľubovoľnej "šou".

Výsledok mediálnej degradácie obyvateľstvaVýsledok mediálnej degradácie obyvateľstvaGoogle

Pred dvoma rokmi, keď som cestoval stopom z Trnavy zastavil mi jeden obchodný zástupca nemenovanej firmy zo Žiliny. Keďže neverím na náhody i touto cestou by som sa mu rád poďakoval, že tam bol a naviedol našu debatu na vtedy ešte málo zabehnuté reality šou na Slovensku.

"Kolega pracuje ako psychológ v Nemecku a prizvali ho na jeden casting do reality šou" - rozhovoril sa neznámy podnikateľ. Po ceste do Žiliny mi vyrozprával rôzne príbehy od kolegu. Keďže si už presne nespomínam a nemôžem ho citovať, zhrniem to do jednej vety : Vybraní moderátori (najmä verejne známi z rôznych populárnych relácií) sprevádzajú a spovedajú počas castingov záujemcov, pričom majú za úlohu vybrať priemerne slabších jedincov z nižších sociálnych vrstiev a zopár inteligentov, aby relácia nebola na úplne "idiotskej" úrovni, zvyšuje to vraj sledovanosť, pretože súčasná spoločnosť sa baví de facto sama na svojej hlúposti.

Samozrejme, že som dosť nad jeho rečami filozofoval a keďže som žiadne reality šou, či rôzne zábavné alebo súťažné programy vtedy nesledoval, nemohol som hneď posúdiť, či mi vravel pravdu.

Nezaoberajme sa čisto vedomostnými reláciami ako sú napríklad Riskuj, Páli vám to alebo Milionár. Do profilu nepatrí ani SuperStar, či terajšie Super Telo, v týchto a podobných reláciách sa totiž všetko zameriava na súťaživú činnosť, ktorá má presne definované pravidlá a divák sa ani nemá zamerať na sledovanie inteligenčnej vyspelosti súťažiacich. I keď na castingy SuperStar a verím že i na vyššie spomenuté relácie sa dostavia tiež ľudia, ktorým nejde o zaradenie do súťaže ale len o verejné dokazovanie si vlastého subjektu alebo istý druh exhibicionizmu.

Čo je to šou? Ako by ste definovali šou?

Šou je program, ktorý má možnosť sledovať široké spektrum divákov, má pripravenú pomerne veľkú mediálnu reklamu a účinkujúci (ba niekedy i diváci v štúdiu) majú možnosť "drístať somariny".

Ako prebieha casting do šou?

1. Dotazník cez e mail / telefón, základné údaje o sebe, aby vás mohli pozvať na casting.

2. Psychologické testy, u nás sa používa najmä test ICL (Dotazník interpersonálnej diagnózy). Pomocou dotazníka by ste mali za 20 minút odpovedať okamžite na otázky typu vážia si vás? ste plachý? rád rozkazujete? a podobne... Tieto testy sa používajú aj v pracovných agentúrach, pri prijímaní do policajného zboru alebo armády. Otázky sú kladené s nadhľadom a špekulatívne, niektoré sú v podstate rovnaké len inak formulované - ak na ne neodpovedáte rovnako, protirečíte si a v teste môžu niektoré hodnoty byť negatívne, napríklad sa dozvedia že klamete a radi zavádzate alebo sa len vychvaľujete.

3. osobný pohovor - vtedy sa rozhodne čo s vami bude

A teraz naživo

Potreboval som si moje domnienky overiť v praxi. Prihlásil som sa na casting do programu Veľký Hráč (Tv Joj - "zábavno" vedomostná súťaž) Pozvali ma, telefonovali sme spolu. Vyplnil som test ICL (mimochodom tlačivo z roku 1974). Test som poznal už veľmi dobre a preto som vedel ako mám odpovedať. Mnoho ľudí dumalo nad otázkami takmer polhodinu a nevedeli sa rozhodnúť, čo označiť. Postupne sa vyberali 10 členné skupiny, s ktorými sa debatovalo za zavretými dverami. Prítomnosť moderátorov a kamery niektorých mala znervózniť.

Každý povedal o sebe pár viet, všeobecné predstavenia sa. Prvá otázka - koho by ste spomedzi seba vyradili alebo poslali ďalej? Každý na základe pár počutých viet musel usúdiť kto je slabým jedincom v skupine a kto sa posunie. Ľudia sa hanbili prejaviť alebo niekoho označiť - prvý znak, ktorý si moderátori všímajú.

Účelovo som označil istého podnikateľa - vraj veď na ten milión si dokážeš zarobiť aj sám, tak načo si sa sem prihlásil. Samozrejme prišla reakcia moderátora - "My tu niesme nejaká sociálna relácia". Jeden človek bol tichý, hneď sme si ho všimli, priznal že čo-to už povyhrával. "My potrebujeme veľavravných, živých ľudí, toto nieje Riskuj, ak nebudete hovoriť nikto nás nebude pozerať, viete čo stojí Prime Time?". Môj prísediaci sused sa tváril ako ťažký inteligent "Vy pane ste Einstein? Nechceme takých, čo nám všetko uhádnu, taký program už nieje šou, je nudný".

Čo to znamená

Do reality šou a iných podobných relácií televízia nepotrebuje inteligentných ľudí s priemernými psychologickými profilmi (tí sa vyberajú len na "dochutenie"). Úmyselne sa vyberajú ľudia s nejakým psychickým problémom alebo spoločensky nevyspelý, na nižšej kultúrnej úrovni, pretože podľa moderného trendu sa na tom národ zabáva. Pozrite si napríklad Aj múdry schybí - úmyselný výber blbcov. (Vyvolení, Mojsejovci, BigBrother a pod...) Pokiaľ sa však tieto relácie spoja a vytvorí sa týždenný program, kde prevažne prevládajú tieto a nim podobné, ktoré sleduje sám národ, výsledný efekt je nasledovný : každý program vplýva na diváka, či to prijmeme alebo nie, vždy sa nájdu ľudia, ktorých "čistý odpad z castingov" zaujme a bude ich vzor. Vzor najmä mladších generácií. A tak vzniká začarovaný kruh a upadá kultúrna i duševná úroveň hrubého priemeru obyvateľstva. Tým, že si program nezapnete to nezmeníte. Milión ľudí si ho odsleduje.

Prekáža mi, že média z nás i prostredníctvom podobných relácií a šou vytvárajú národ nevyspelý a nevzdelaný. A ako sa to teda dá dostať do šou? Mám skutočne odpovedať?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Keď začal boj s extrémizmom prinášať výsledky, prokuratúra ho ide oslabiť

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.


Už ste čítali?