reklama

Elektromobily ako alternatívy do mesta. Oplatia sa?

Uvažovali ste niekedy, že sa do práce nebudete presúvať autom, ale na malom elektromobile? Alebo to bude ešte niečo menšie? Viete koľko by ste ušetrili za palivo? A čo návratnosť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (169)
Nissan Leaf - palubná doska
Nissan Leaf - palubná doska (zdroj: Nissan)

Pod pojmom elektromobil si zväčša predstavujeme auto. Môže to byť malé športové kupé, hatchback či mini. V týchto kategóriách nájdeme autá dvoj a viac miestne, pomerne rozmerné karosérie s množstvom batérií a vyššou hmotnosťou. Sem patrí napríklad Seat IBE, Peugeot iOn, Nissan Leaf, Rinspeed UC, Smart ForTwo a ďalšie. Autá majú dojazd cez sto kilometrov na nabitie, čo ich robí pohodlným partnerom do mesta. Využijeme ich pri nákupoch, preprave do zamestnania, alebo za zábavou. Samozrejme na krátke trasy a v prípade, že budú v mestách prístupné dobíjacie stanice, ak by sme to domov náhodou nestihli.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napríklad v Amsterdame je už v realizácií infraštruktúra nabíjacích staníc pre elektromobily. Od roku 2009 sa inštalujú nabíjacie stanice a vytvárajú parkovacie miesta. Podstatné sú aj rýchlonabíjačky, ktoré dokážu nabiť v priebehu 30 minút batérie na 80% kapacity. Pre takéto mestské autá je ale zabijakom ich kúpna cena. Pohybuje sa nad 15 000, cez 20 000 a kľudne aj nad 25 000 eur podľa modelu. Ale všetko je závislé od miery nákladov. Uviediem preto jeden príklad.

Nissan Note 1,4 (r.v. 2011, 88 PS, mesto 7,3l, komb. 5,1l, +- 12 500 eur) nové

Náklady na pohonné hmoty sú od 7 do 10 eur na 100 kilometrov (podľa štýlu jazdy).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nissan Leaf (r.v. 2011, 109 PS, dojazd +- 160 km, max.r. 144 km/h, +- 27 000 eur).

Obrázok blogu

Pre tých, ktorí sa zväčša pohybujú iba vo svojom meste, by v súčanosti mohol byť elektromobil vykúpením. Podľa automobilky Peugeot by prevádzkové náklady elektromobilu mali kolísať od 1,5 do 2 euro na 100 kilometrov. Prevádzkové náklady áut na klasické palivo sú minimálne trikrát vyššie. Leaf má batérie s celkovou kapacitou 24 kWh, jedno nabitie bude teda stáť smiešne peniaze. Spotreba vychádza okolo 3 eur na 100 kilometrov. V prípade dlhšej cesty sa potom viac oplatí si auto prenajať, pokiaľ nebudú nabíjacie stanice rozšírené, alebo nebudú fungovať služby výmeny batérií priamo na počkanie. Dali by ste ale niekomu svoje batérie? Čo keď dostanete viac používané?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo s kapacitou batérií? Nová sada batérií do Leaf môže stáť okolo 6500 eur. Životnosť týchto batérií môže byť od 5 do 10 rokov. Povedzme že za rok najazdíme 10 000 kilometrov. Pri benzínovom Nissan Note sa za päť rokov dostaneme na celkové náklady vrátane štandartnej údržby, bežných opráv a paliva na cca 7000 eur. Pri elektrickom Nissan Leaf to bude 2500 eur. Po piatich rokoch bude potrebné vymeniť batérie za 6500 eur a sme na tom istom ak nie vyššie. Z tohto pohľadu sa preto pri súčasných cenách elektromobilov a batérií kúpa rozhodne neoplatí a nevráti sa ani za 10 rokov. Efektívnejšie bude využívanie mestskej dopravy, prípadne bicykla s elektromotorom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ak jazdíte z 90% vo Vašom meste, na nákupy, do práce, po deti, za zábavou a podobne. Mohol by teoreticky malý elektromobil stačiť - viac menej ako forma zábavy a ekologickej extravagancie pre bohatých. Nie je komplikované zaviesť nabíjaciu stanicu na pumpe. Komplikované je spraviť viacero prípojok, čo môže byť v prípade masového rozšírenia problémom aj z hľadiska odberu energie. Podobne ako v Amsterdame, aj tu sa bude musieť investovať do stoviek staníc roztrúsených vo väčšom meste. Konkurenciou elektromobilov sú ale kombinované pohony elektro + benzín/diesel, prípadne vodík. Všetky z nich môžu byť zaujímavé z pohľadu cena/výkon/dojazd.

V ďalšom článku bude podrobne analyzovaná efektivita vodíkového pohonu. U toho vychádza návratnosť, výkon a efektivita oveľa lepšie. Pri elektromobiloch súčasnosti všetko stojí a padá na kapacite a výdrži akumulátorov. Ich cena je vysoká a preto sa skôr oplatí kúpiť auto s hybridným pohonom, s ktorým ušetríte aspoň niečo (napríklad Toyota Prius Hybrid), cena nie je extrémne rozdielna od nových áut, ktoré tento pohon nemajú.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu