reklama

Ako je to s našou spoločnosťou a krízou?

Potraviny išli hore, lebo bol benzín za 43. Teraz je za 31 a potraviny zdraželi opäť ... Ľudia sú na úrade práce a vravia že nie je robota, len na profesii je dnes 4415 inzerátov. Kde je tá kríza? Alebo 5 dôvodov krízy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
Marketingová akcia
Marketingová akcia (zdroj: www.ftipky.cz)

Niekedy v roku 1998 som mal malý prvý počítač, vlastne som ho dostal. V tých rokoch začal prudký nástup informačných technológii v celosvetovom merítku. Za jednu brigádu roznášania letákov som si kúpil Windows NT 4 v nemčine, lebo na mojej základnej škole bola povinná nemčina alebo angličtina. Začal som programovať obyčajné internetové stránky pre vlastnú potrebu.

Ak som chcel peniaze musel som brigádovať, roznášať letáky a robiť ankety. Je to únavná práca, ale ľudia bez príjmu alebo žiaci si môžu privyrobiť. Niekto nechce. O anketách som písal aj samostatný článok a od vtedy viem, že ľudia sú oveľa viac bohatí ako priznajú. Neverím prieskumu verejnej mienky. Od roku 2002 som sa pokúšal tvoriť web stránky aj pre firmy, šlo to. Kamaráti sa iba hrali na počítači. Aj ja som začal. Ostalo mi to do dnešných čias, rozvíja to tvorivosť a núti človeka uvažovať, hľadať riešenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvyky a podriaďovanie sa ... Nezvykajte si na cudzie peniaze (napríklad ockove dievčatko a chlapček s vreckovým), náhodou odídu a dostanete sa do ťažkých problémov. Nekumulujte peniaze - nič to neprináša, investujte. Trh začal ovplyvňovať úžasný marketing. Čínsky, americký, nemecký výrobok má krajší obal ako slovenský. Prečo? Neviete ho navrhnúť alebo Vás to nenapadne? Radšej oslovíte zahraničného podnikateľa a necháte podnik riadiť cudzím manažmentom ako slovenským. V podstate utláčame sami seba, dobrovoľne.

Prišiel POKEC. Popri počítačoch mi dal veľa aj internet. Bol som z jedných stálych hosťov vtedajšieho chatu na Superzozname. To bol super rok 2003, na stránke ma stále radia medzi najväčších diskutérov i keď som tam 5 rokov nebol, asi to už ani nefunguje. Marketingovo nás oblbol dnes najväčší chat, prešli sme tam. Šťastím bolo, že som sa vedel od tejto aplikácie odpútať a robiť niečo pre seba - turistika, brigády, internetové stránky, začal som písať do novín. Tam boli základy mojej žurnalistickej praxe. Tvorba budúcnosti a vlastného kapitálu na pokeci nie je možná. Niektoré baby sa o to pokúšajú prostredníctvom web kamery a zasielania kreditu. Možno to ani nie sú baby ale rozdvojené úchylácke osobnosti. Internet pridáva takú mieru anonymity, že Váš sused má možnosť prevádzkovať obchod s bielym mäsom a pritom robiť na mestskom úrade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za každou myšlienkou stojí jeden človek. Vedel že Pokec bude rajom pre "mladú stratenú generáciu"? A keby to aj vedel, aj tak by do toho šiel a začal podnikať. Mládež, ktorá nám bude tvoriť dôchodok vyrastá vo virtuálnej realite a stráca možnosť pracovať na sebe v skutočnom svete. Kto má viac ničneznamenajúcich kreditov je in, kto kúpil viac priateľov na Facebooku je kráľ.

Naša spoločnosť sa prestáva zaujímať sama o seba a stráca sa vo virtuálnej realite. Ak ste sa nestratili, práve ste obmedzili prvý dôvod krízy.

Čo robili kamaráti? Na základnej škole to bolo ok. Nerozbíjali sa hlavy bejzbolkami tak ako dnes. To bola iná doba, nikto si nemohol dovoľovať (a ani ho to nenapadlo). Na strednej sme sa stretli s alkoholom, tráva... ja som bol na gymnáziu vo Vrútkach u nás to nebolo tak viditeľné. Horšie je, že niektorých to stiahlo a nie sú to iba piatky v meste. Je to kedykoľvek (drogy, fet, alkohol). Nezaujímajú sa o aktuálne dianie iba o bongá a vodné fajky. Je ich veľa. Dosť veľa na to aby dokázali ovplyvniť aj chod nášho mesta, mieru kriminality, spoločnosť a hlavne budúcnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak nepatríte do tejto skupiny, práve ste obmedzili druhý dôvod krízy.

Peniaze. Skúsme si položiť otázku prečo nemáme peniaze. Vysoké výdavky a nízky príjem. Dlhy, nesprávne uzatvorené zmluvy a obchody, osobné chyby, problémy v rodine. Čo môžem povedať ja proti takému Billovi Gatesovi, ktorý v minulom storočí nerozmýšľal či bude mať niekedy vlastné auto. Nemusel, lebo od začiatku tvoril svoj duševný kapitál a makal na sebe. Koľko Slovákov maká na sebe dnes? Je to manažér, ktorý zarobí 1 000 eur týždenne a nemá hodinu voľného času pre rodinu alebo je to robotník, ktorý kope kanál za 80 eur na týždeň? Oboch potrebujeme, vážime si ich rovnako?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kamarát mi povedal že ja už auto mám a on je na úrade práce. Tak som mu povedal, že keby nechodil na tie sprosté chaty a nefajčil by furt to svoje bongo či čo to je, tak by ho nevyhodili z roboty. A je to tam, ľudská závisť. Ty máš, ja nemám. Dal som mu možnosť minulý rok aby mi pomohol pri výrobe reklamných klipov. Nepomohol, nechcel. Koľko ľudí sedí radšej doma bez roboty lebo im nová práca nevyhovuje? Na portáli Profesia som našiel viac ako 4000 pracovných miest. (Nemyslime teraz na pracovné podvody typu poisťovací poradca). Práca je, ľudia nie sú kvalifikovaní alebo sa im nechce cestovať do susedného mesta. Dobré pracovné pozície sú stále obsadené ľudmi na dôchodku, na čo? Že si 40 ročný človek s praxou nenájde robotu... áno je tlačenka pre mladých. Navrhnite riešenie.

Koľko ľudí každý deň zachraňuje prvá pomoc z dôvodu opilosti a drogovej závislosti? Pomáhajú im tak, že nalejú peniaze do fondov na riešenie ich problémov. Riešime následky nie pôvod. Na sídlisku máme tri rozbité škôlky. Pôvodne fungovali všetky. Kam sa stratili tie deti?

Ak objektívne poskytnete príležitosť aj iným, práve ste prekonali tretí dôvod krízy

Vraždy, násilie, drogy, bulvár... spoločnosť, ktorú nám ukazujú médiá. Žiadate si to alebo to len konzumujete? Oba prípady dávajú médiám podnet na ďalšie servírovanie tohto materiálu. Niekto povie že za socializmu to nebolo. Prečo nebolo? Len to nebolo v médiách. Ani dnes to nemusí byť, jednoducho si redaktor povie, že nepôjde filmovať autonehodu ale spraví investigatívnu reportáž. Je to náročné na myslenie a skladanie súvislostí. Je lepšie spraviť veci narýchlo, ale tie netvoria "know how" do osobnej budúcnosti. Ideme po ulici a máme na očiach klapky, nezaujímame sa o Fritzlov, no v prípade nebezpečenstva vieme šíriť paniku rýchlosťou svetla.

Ak uprednostníte rodinné posedenie, akciu v prírode pred vraždou v TV, práve ste prekonali štvrtý dôvod krízy.

Zabúdame komunikovať rovnocenne. U doktora, pri rozhovore s novinárom, v päť proti piatim. Hocikde. Vždy je niekto dominantný a niekto je ťažký submisív alebo robí zo seba hlupáka a rád sa zosmiešňuje. Prečo. Intelektuálna úroveň je ( v priemere ) slabá. Kde je pôvod ? Vo vývoji človeka, od narodenia, cez školy, po prvé zamestnanie. Nemožno namietať, že najväčšiu možnosť ovplyvnenia má vlastná rodina a škola. Ale aké postavenie majú dnes? Čo robí štát? Veď politici sú tiež z nejakej rodiny a niekde študovali. Do politiky idú s ambíciami a sľubmi. Po príchode do úradu či parlamentu ako keby s nimi seklo. Chceme odborníkov, inteligentých ľudí, vyššie HDP, podporu slovenských výrobkov, rozvoj vzdelania a vedy, prílev turizmu. A ako to chceme zabezpečiť, keď už od malého človeka riadime jeho život s totálnym nezáujmom.

Začnime tým, že sa pokúsime pochopiť druhého a prestaneme ho klamať s cieľom získať nadmerný osobnostný či majetkový prospech. Piaty bod krízy je prekonaný.

Kríza je o ľuďoch, o tom ako žijú, správajú sa, čo robia i nerobia.

"Na presadenie vlastného cieľa stačia tri myšlienky. Prvá je moja a druhú viem ovplyvniť. Tretia je vaša.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu