reklama

Novela zákona o lesoch a cyklistický paragraf v praxi

Vyšiel som si do lesa v pravú chvíľu a na najlepšie miesto, alebo ako sa lesnej stráži v očiach zablyslo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Ja si tiež na značkách začnem prečiarkovať čo sa mi hodí...
Ja si tiež na značkách začnem prečiarkovať čo sa mi hodí... 

Pred pár rokmi vznikol v Martine lesopark. Na začiatkoch to bolo miesto oddychu a prechádzok, dnes slová les a park pripomínajú v našich občanoch skôr opekačku a zahádzanie okolia odpadom ako prechádzku a relax. Bývam tu a vidím to. Roky som chodieval s bicyklom po lesných cestách, naprieč lúkami a popri kravínoch kde sú vyjazdené koľaje od staručkých LKT. V lesoparku sa nachádzajú dve hlavné cesty, ktoré sú zároveň aj spojnicami medzi okrajovými mestskými časťami. Jedna s príznačným názvom Holigova je najviac obľúbená. Cesta je spevnená, na lesných mapách oficiálne zaznačená.Rovnako ako jej názov je známy aj správca lesa pán Ján Holiga.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa novely zákona o lesoch ako radový občan predpokladám, že po lesných cestách je oficiálne prejazd cyklistom povolený. Dávnejšie som ukončil aktívnu cyklistickú sezónu a v súčasnosti sa len kondične prebehnem. S kamarátom sme sa vybrali po Holigovej ceste. Ostrému zraku správcu lesa, ktorý má chatu hneď na začiatku lesoparku, sme však neunikli. "Chlapci stojte, tam nesmiete, chcete pokutu?" Ba veru som chcel... že koľko. Nevedel, musel by nás predviesť. My sme však chceli pokračovať v jazde a teda nás ubezpečil, že si máme dať pozor a neohroziť nikoho na prechádzke. Lesopark je oblasť pre bežcov, hubárov, alebo obyčajných pochôdzkárov. Na druhý deň som sa pristavil pred chatou s kamerou, že by som rád spravil reportáž o lesoparku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pán Holiga sa rád zapojil do diskusie, žiaľ po zostrihaní takmer 40 minútového rozhovoru som nedospel ani k jednej relevantnej odpovedi na moje otázky. Mal som byť viac agresívne-investigatívny, nepodarilo sa mi vydobiť odpovede. Debata sa skĺzala do dejín cyklistického klubu, bežeckých trás ktoré ničia jazdci na koňoch a vytvorenia trás pre imobilných občanov. Áno, lesopark ktorého všetky prejazdné cesty sú štrkovito papekovité, nehovoriac o výmoľoch a dierach od traktorov či tatroviek je vhodné miesto pre ľudí s barlami a na vozíkoch. Koníčkári si tiež nemôžu vyraziť do mesta ale len na lúku a lesné cesty. Z novely zákona som sa dozvedel viac ako od strážcu lesa. Viem aké sú pokuty, kam smiem a nesmiem ísť. Nezáujem riešiť danú situáciu o "slobode pohybu cyklistu" prejavilo i mesto, keď ma na moju oficiálnu žiadosť o poskytnutie informácii odbylo tým, vraj spoločenstvo vlastníkov sa zhodlo, že na tomto území smie cyklista ísť len po jednej trase a tou je tzv. Investička, kde na prvých 200 metroch fakt neznámy cyklista zainvestuje do novej výstuže kolesa alebo samolepiacej súpravy. Žiadny oficiálny dokument nikto nepredložil a ani v samotnom lesoparku neexistuje zákaz vjazdu cyklistom. Preto trvám na svojom a podľa zákona mám právo pohybovať sa po lesných cestách na bicykli aj tu. Po vydaní novely síce niekto stihol červenou fixou premaľovať cyklistu pri vstupe do lesoparku krížom avšak pridal tomu skôr komickosť a nie oficialitu. Dám na to krk, že fixka pochádza z neďalekej chaty. Žiadna iná z mnoha prístupových ciest zákaz vjazdu cyklistom neobsahuje. Kde lesopark končí začína smetisko - to už nieje územie súkromných vlastníkov. Nikomu nevadí že deti sa v neďalekom brode cez leto kúpu v močovke z chát v lesoparku, ktorých žumpy už roky nikto neudržiava. Ako žiak základnej školy som tam bol robiť merania na ekologický predmet, tak viem že situácia sa odvtedy len zhoršila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa horlivo diskutovalo v médiách o novele zákona a cyklistoch nevedel som vcelku načo tá debata a humbug. Protesty cyklistov a vypiskovanie do kamery. Aspoň boli v správach konečne aj radoví občania. Celá situácia bola danými aktérmi vykreslená občas tak, že cyklista nesmie vstúpiť do lesa nikde a nemôže ani na lesnú cestu. Protestujúcim, teda tej väčšine išlo najmä o prechod priamo cez les - vlastne kadekoľvek. Ja sa pýtam a na čo? Cez maliny, kriaky a šmykľavé korene, kopy lístia, brlohy sa síce prechádza zaujímavo ale stále to nieje väčšina cyklistov. Otvoril som si celoštátnu lesnú mapu a v našom alebo akomkoľvek regióne existuje nespočetné množstvo trás, ktoré je možné využiť. A niektoré potešia aj kaskadérov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cyklistický paragraf mi teda nevadí a verím, že i v našom lesoparku sa pokuty zbytočne rozdávať nebudú. Kto dostal mal smolu, je to skôr o zastrašovaní typu chlapci kam idete, chcete pokutu? Také dve tisícky sa vždy zídu... Mesto sa o lesopark na prvý pohľad nestará. Je to projekt, ktorý stačilo založiť a už nikdy viac nevidieť.

Zákon o lesoch č. 326/2005

Novela zákona o lesoch č. 360/2007

Mapa lesných a pozemných komunikácii

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu