Do našich miest prichádza v posledných rokoch množstvo veľkých predajcov tovaru dennej potreby. S rozšírením trhu a používaním novších marketingových ťahov vzniká aj množstvo konfliktných situácii. Našinec sa stretáva s podmienkami, ktoré su pre neho neznáme - zvlášť v dobe integrácie štátov do Európskej Únie prestáva strácať prehľad nad všeobecnou legislatívou.
Snaha zachovať aké-také právne vedomie je pritom podstatou inteligencie spoločnosti už od doby prvých zákonov - veď neznalosť zákona vraj neospravedlňuje. V súčasnosti sa teda hlavne vo veci ochrany spotrebiteľa pred nekalými praktikami predajcov rozbehla masívna mediálna kampaň Práva Spotrebiteľa. Avšak je rozdiel prečítať si zákon a pochopiť ho. Mnoho ľudí navštívilo stránku http://www.pravaspotrebitela.sk/, ktorá perfektne informuje o vybraných aktuálnych právach v únií. So skúsenosti a sledovania reálneho správania spotrebiteľa "pri čine" však konštatujem, že čitatelia ostávajú len pri čítaní a svoje práva častokrát chcú použiť v nesprávnej situácií alebo ich vyžadujú tam, kde to nieje možné.
A prečo? Čítame, ale nepochopíme. Čítame, ale nezapamätáme si. Tým pádom je naše "ústne podané právo" používané v osobnej komunikácií neurčité a zle formulované (napríklad pri reklamáciách), dôsledkom toho je že mnoho ľudí sa ľahko nechá odbiť jednoduchými avšak nesprávnymi argumentami predajcu v snahe negovať ich požiadavky. Práve tieto podmienky vytvárajú priestor pre manipulovanie s mienkou zákazníka. Treba si uvedomiť čo je snahou podnikateľa - zisk a dobré vzťahy s verejnosťou - zisk je možné dosiahnuť častokrát až drzou reklamou a praktikami na hrane zákona. Slovenská Obchodná Inšpekcia nemôže byť všade a monitorovať celé spektrum výrobkov. Nie všetky podania na SOI sú oprávnené, no inšpektori ich musia prešetriť - to im zaberie čas ktorý by mohli využiť efektívnejšie.
Predstavíme si jeden z marketingových trikov :
Som podnikateľ a zakúpil som 200 notebookov. Pripravím reklamnú letákovú kampaň do ktorej zahrniem aj iné produkty, ktoré by mohli zaujať sekundárne pri nákupe notebooku - napríklad myš. Myš stojí 480 korún, na letáku urobím obrovský nápis "Akcia myš za 480, zľava 20%". Nuž tovar stál pár dní pred akciou 500. Človek sa čuduje prečo je tam nereálna zľava. Áno, pretože pred dvoma týždňami tá myš naozaj stála 600, potom zlacnela na 550 a 500 ale zľavu som na cenovke nevyznačil (niesom povinný) v súčasnoti je teda cena 480 a zľava 20% - logický nezmysel, ale z pohľadu celého obdobia, kedy tento tovar je v regáli je to vskutku aktuálna zľava. Aby som mohol prevádzkovať "legálne morálne" túto formu akcie musím do obchodných podmienok (napríklad nakupovanie v Zly obchod s r.o.) uviesť, akým spôsobom zľavu počítam, či z poslednej alebo mojej nákupnej ceny - toto musí byť samozrejme na viditeľnom mieste ak chcem byť loajálny voči Tebe koncový zákazník. (Aj tak si nákupné podmienky na stene v mojom obchode nikto neprečíta)
Mnohí predajcovia síce zľavy nápodobne rátajú (potraviny, výpočtová technika, oblečenie), ale neuvádzajú podmienky ich tvorby verejne - to však nieje povinnosť zo zákona. V týchto prípadoch je možné nahlasovať zavádzanie zákazníka SOI na základe Zákona o ochrane spotrebiteľa § 8 Zákaz klamania spotrebiteľa bod 1. Treba si však uvedomiť, že spôsob akým som tvoril zľavu nieje podľa bodu 1 nepravdivým, nedoloženým, neúplným, nepresným, nejasným alebo dvojzmyselným údajom. Pretože moja 20%-tná zľava je tvorená jasne podľa vyšsie uvedeného postupu. Nejasnou sa stáva až vtedy, ak zľava, ktorú som dal mojej myši nevychádza z poslednej ceny pred zľavnením ani mojej prvotnej nákupnej ceny ale z nejakej čisto vymyslenej hodnoty.
Logika zákazníka pri nákupe mojej myši by teda mala hovoriť :
Aha, táto zľava nevychádza z predošlej ceny, pretože mi tam nesedí, zrejme ju počítal z nákupnej veľkoskladovej ceny a chcel ma nachytať.
Ideálny zákazník - podstatná je pre mňa kvalita výrobku a cena, nie zľava /povinnosť uvádzať zľavu alebo ako ju uvádzať neupravuje ani Zákon o ochrane spotrebiteľa/, mám vlastnú mienku a dostatok priestoru i času na uvažovanie nad cenou výrobku, položka zľava ma nezaujíma.
V oblasti marketingu a tvorbe cien existuje množstvo iných trikov, no tieto by sa mi nezmestili ani do 20 stranovej semestrálnej práce, opísal som teda len jeden z nich, s ktorým sa stretávame často.
Odkazy :
Július Žatko - Ako matematika v TESCO dostala na frak
Matúš Maciak - Ako vedia počítať v Tescu
Slovník marketingu - význam slova zľava a druhy zliav
Zákon o ochrane spotrebiteľa - aktuálne znenie
Ako študent marketingovej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa zaoberám aj marketingovým managementom a stratégiami, situáciu sledujem zo strán predajcu i kupujúceho, snažil som sa zachovať si objektívnosť a nepreferujem nekalé praktiky spoločností vedúcich ku zavádzaniu spotrebiteľa.