reklama

Poučenie zákazníka pri nákupe tovaru - pozor na zľavy

Marketingové stratégie a súčasný stav predaja v maloobchode - problém tieňových zliav, postupov firiem pri tvorbe reklám a vlastnej propagácie versus podania na SOI.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Do našich miest prichádza v posledných rokoch množstvo veľkých predajcov tovaru dennej potreby. S rozšírením trhu a používaním novších marketingových ťahov vzniká aj množstvo konfliktných situácii. Našinec sa stretáva s podmienkami, ktoré su pre neho neznáme - zvlášť v dobe integrácie štátov do Európskej Únie prestáva strácať prehľad nad všeobecnou legislatívou.

Snaha zachovať aké-také právne vedomie je pritom podstatou inteligencie spoločnosti už od doby prvých zákonov - veď neznalosť zákona vraj neospravedlňuje. V súčasnosti sa teda hlavne vo veci ochrany spotrebiteľa pred nekalými praktikami predajcov rozbehla masívna mediálna kampaň Práva Spotrebiteľa. Avšak je rozdiel prečítať si zákon a pochopiť ho. Mnoho ľudí navštívilo stránku http://www.pravaspotrebitela.sk/, ktorá perfektne informuje o vybraných aktuálnych právach v únií. So skúsenosti a sledovania reálneho správania spotrebiteľa "pri čine" však konštatujem, že čitatelia ostávajú len pri čítaní a svoje práva častokrát chcú použiť v nesprávnej situácií alebo ich vyžadujú tam, kde to nieje možné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A prečo? Čítame, ale nepochopíme. Čítame, ale nezapamätáme si. Tým pádom je naše "ústne podané právo" používané v osobnej komunikácií neurčité a zle formulované (napríklad pri reklamáciách), dôsledkom toho je že mnoho ľudí sa ľahko nechá odbiť jednoduchými avšak nesprávnymi argumentami predajcu v snahe negovať ich požiadavky. Práve tieto podmienky vytvárajú priestor pre manipulovanie s mienkou zákazníka. Treba si uvedomiť čo je snahou podnikateľa - zisk a dobré vzťahy s verejnosťou - zisk je možné dosiahnuť častokrát až drzou reklamou a praktikami na hrane zákona. Slovenská Obchodná Inšpekcia nemôže byť všade a monitorovať celé spektrum výrobkov. Nie všetky podania na SOI sú oprávnené, no inšpektori ich musia prešetriť - to im zaberie čas ktorý by mohli využiť efektívnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predstavíme si jeden z marketingových trikov :

Som podnikateľ a zakúpil som 200 notebookov. Pripravím reklamnú letákovú kampaň do ktorej zahrniem aj iné produkty, ktoré by mohli zaujať sekundárne pri nákupe notebooku - napríklad myš. Myš stojí 480 korún, na letáku urobím obrovský nápis "Akcia myš za 480, zľava 20%". Nuž tovar stál pár dní pred akciou 500. Človek sa čuduje prečo je tam nereálna zľava. Áno, pretože pred dvoma týždňami tá myš naozaj stála 600, potom zlacnela na 550 a 500 ale zľavu som na cenovke nevyznačil (niesom povinný) v súčasnoti je teda cena 480 a zľava 20% - logický nezmysel, ale z pohľadu celého obdobia, kedy tento tovar je v regáli je to vskutku aktuálna zľava. Aby som mohol prevádzkovať "legálne morálne" túto formu akcie musím do obchodných podmienok (napríklad nakupovanie v Zly obchod s r.o.) uviesť, akým spôsobom zľavu počítam, či z poslednej alebo mojej nákupnej ceny - toto musí byť samozrejme na viditeľnom mieste ak chcem byť loajálny voči Tebe koncový zákazník. (Aj tak si nákupné podmienky na stene v mojom obchode nikto neprečíta)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mnohí predajcovia síce zľavy nápodobne rátajú (potraviny, výpočtová technika, oblečenie), ale neuvádzajú podmienky ich tvorby verejne - to však nieje povinnosť zo zákona. V týchto prípadoch je možné nahlasovať zavádzanie zákazníka SOI na základe Zákona o ochrane spotrebiteľa § 8 Zákaz klamania spotrebiteľa bod 1. Treba si však uvedomiť, že spôsob akým som tvoril zľavu nieje podľa bodu 1 nepravdivým, nedoloženým, neúplným, nepresným, nejasným alebo dvojzmyselným údajom. Pretože moja 20%-tná zľava je tvorená jasne podľa vyšsie uvedeného postupu. Nejasnou sa stáva až vtedy, ak zľava, ktorú som dal mojej myši nevychádza z poslednej ceny pred zľavnením ani mojej prvotnej nákupnej ceny ale z nejakej čisto vymyslenej hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Logika zákazníka pri nákupe mojej myši by teda mala hovoriť :

Aha, táto zľava nevychádza z predošlej ceny, pretože mi tam nesedí, zrejme ju počítal z nákupnej veľkoskladovej ceny a chcel ma nachytať.

Ideálny zákazník - podstatná je pre mňa kvalita výrobku a cena, nie zľava /povinnosť uvádzať zľavu alebo ako ju uvádzať neupravuje ani Zákon o ochrane spotrebiteľa/, mám vlastnú mienku a dostatok priestoru i času na uvažovanie nad cenou výrobku, položka zľava ma nezaujíma.

V oblasti marketingu a tvorbe cien existuje množstvo iných trikov, no tieto by sa mi nezmestili ani do 20 stranovej semestrálnej práce, opísal som teda len jeden z nich, s ktorým sa stretávame často.

Odkazy :

Július Žatko - Ako matematika v TESCO dostala na frak

Matúš Maciak - Ako vedia počítať v Tescu

Slovník marketingu - význam slova zľava a druhy zliav

Zákon o ochrane spotrebiteľa - aktuálne znenie

Ako študent marketingovej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave sa zaoberám aj marketingovým managementom a stratégiami, situáciu sledujem zo strán predajcu i kupujúceho, snažil som sa zachovať si objektívnosť a nepreferujem nekalé praktiky spoločností vedúcich ku zavádzaniu spotrebiteľa.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu