Pod povrchom systému eCall: budeme sledovaní alebo nie?

Autor: Matej Bórik | 11.10.2012 o 8:00 | (upravené 11.10.2012 o 12:38) Karma článku: 6,71 | Prečítané:  1113x

Európsky parlament prijal rezolúciu na základe ktorej bude od roku 2015 vo všetkých autách povinné vybavenie na automatické privolanie pomoci tzv. eCall. Čo všetko tento systém dokáže, koľko bude stáť, ako sa aktivuje a čo bude robiť, keď nebude robiť nič sa dozviete práve tu.

Rezolúcia parlamentu EU bude bezpochýb aplikovaná v praxi. Jednotka eCall sa bude do nových vozidiel umiestňovať povinne na výrobnej linke a nebude žiadnou formou príplatkovej výbavy. Či to výslednú cenu zvýši alebo nie je len na pleciach predajcu. Vozidlá vyrobené pred 31.12.2014 nebudú mať toto zariadenie v povinnej výbave - bude to dobrovoľné. Ceny na doplnkovú inštaláciu sa však líšia, niektoré zdroje uvádzajú okolo 100 eur a niektoré 400 až 600. Je pravdepodobné že poisťovne tento moment využijú a naviažu svoje produkty na doplnok, ktorý pri krádeži môže fungovať ako GPS lokalizátor a rovnako pri nehode poskytne údaje pre uzatvorenie škodovej udalosti.

Základná funkcia je jasná: privolať prvú pomoc vďaka integrovanej SIM karte s roamingom (zariadenie má fungovať bez karty), poskytnúť súradnice polohy a iné údaje. Aktivácia prebehne pri nehode a to vďaka signálu akcelerometra a airbagu. V palubnej doske sa má nachádzať aj mikrofón, môžete teda odpovedať na otázky operátora, prípadne si zavolať v núdzi pomoc sami. Aj keď nie je presná špecifikácia jednotky daná, podľa Miroslava Dojčáka, riaditeľa Autoklubu Slovakia Assistance, bude eCall zbierať údaje 60 sekúnd vopred a 15 sekúnd po nehode. Identifikuje aj preťaženie, smer a rýchlosť. Potiaľto platí oficiálna požiadavka vyplývajúca z rezolúcie. To, že sa jednotka môže použiť na platenie mýta, ukladanie pokút za rýchlosť, či sledovanie pohybu záujmových osôb sa už nehovorí.

Cieľom je zachrániť 2500 životov ročne. Nenamietam, je to ušľachtilá myšlienka a môže zachrániť život aj mne. Problémom je ale dostupnosť pomoci. Dojazdová doba sanitky je do 10-15 minút (97% sídiel spojených cestami) a nad 15 minút pri 3% územia. Nie je tajomstvo, že sanitka niekedy nepríde ani za 20 minút a to môžete bývať v ideálnej lokalite. Európsky parlament sa zaujíma o záchranu životov pri ťažkých haváriách, vtedy ide ale doslova o sekundy. Vodič so zástavou srdca alebo dýchania, či masívnou traumou neprežije ani 10 minút. Každá nehoda je individuálna a eCall preto môže pomôcť pri efektívnom riadení záchrannej služby, ale aj napriek tomu nemusí zachrániť život - jednoducho to nestihne. Otázkou teda je, čo sa naozaj stane počas roku 2015, aká bude výsledná štatistika. Pokiaľ budú čísla pozitívne, všetci budeme radi, ale pokiaľ sa nezmenia zrušíme eCall? A kto, ako a kedy sa dozvie že moja jednotka eCall vôbec funguje? Bude mi štát garantovať, že pri nehode mi jednotka naozaj pomôže tak ako má?

Umiestnenie prvkov eCall vo vozidlách BMW

BMW eCall

Automobilka BMW vybavila už viac ako 500 000 vozidiel svojim vlastným systémom. A zapojil sa aj Mercedes, Volvo, ... Nie je teda na mieste spracovať štatistiku nehôd týchto vozidiel s aktívnym systémom eCall a vyhodnotiť počet zachránených životov? Myslím že práve tu by sme dostali reálny konverzný pomer.

Jednotka eCall má umožňovať odosielanie údajov v reálnom čase. O údaje môže požiadať používateľ (ale nevieme zatiaľ koho a kde), ale aj štátne orgány, predovšetkým polícia v prípade podozrenia z trestného činu (napríklad krádež vozidla). To je užitočné. Ale mohli by tam pridať aj údaje o prekročení rýchlosti, zapnutých pásoch, identifikačné údaje ako technický preukaz, platnosť STK, EK, mýto a podobne. Potom pôjde o ideálny administratívny systém a cestné kontroly sa môžu obmedziť len na kontrolu alkoholu. Kto môže namietať pri porušovaní zákona? eCall je teda úplne legálny a netreba sa báť.

Chcel by som pripomenúť poslancom NRSR, aby si dali pozor, za čo zahlasujú. Aby neotvorili pandorinu skrinku ako pri Eurovale. Niektoré rozhodnutia sa ťažko berú späť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?