reklama

Mesto Martin hľadalo riaditeľa kultúry, bol som na výberovom konaní

Robiť kultúru v Martine je mimoriadne zodpovedná úloha. Výsledky dobrej práce vidí každý, no rovnako vidieť aj neúspechy a nečinnosť. Martin potrebuje profesionálneho manažéra, ktorý vie vykonať tie správne strategické kroky a vrátiť mesto na kultúrnu mapu Slovenska.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Dni mesta Martin 2013 - z vystúpenia
Dni mesta Martin 2013 - z vystúpenia (zdroj: Matej Bórik)

Správna rada neziskovej organizácie Centrum kultúry MARTIN vyhlásila výberové konanie na funkciu riaditeľa organizácie. Výberové konanie prebehlo dvojkolovo v jeden deň - 1. júla 2013. Pre účasť bolo potrebné zaslanie životopisu, motivačného listu a koncepcie kultúry v bližšie nešpecifikovanom rozsahu. Požiadavky na toto miesto však podľa môjho názoru neboli vypracované celkom vyvážene, stačila totiž stredná škola s maturitou. Naopak výbornou podmienkou, ktorá má zmysel, bola minimálne päťročná prax v oblasti organizácie kultúrnych aktivít a znalosť anglického alebo nemeckého jazyka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo som do toho šiel

Na výberové konanie som sa prihlásil napriek tomu, že som nesplnil kritérium – prax v organizovaní podujatí. Ja som organizoval len „biznis projekty“, doteraz pre približne stovku klientov doma i v zahraničí. Dôvodom zaslania mojej žiadosti bolo skôr upozorniť na súčasný stav a predniesť myšlienky, ktoré som vypracoval v naozaj originálnom prevedení. Kým väčšina poslala len „čierne na bielom“, ja som si dal na tom záležať a spracoval som šesťstranový leták, ktorého obsahom boli všetky požadované podklady. Kto chce, môže si prácu stiahnuť na tomto linku (veľkosť 17MB, chýba časť s osobnými údajmi a vyšpecifikované strategické ciele - skrátene sú uvedené nižšie).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z čoho som čerpal

Od roku 2012 som moje profesionálne pôsobenie zameral viac na región Turiec a založil som médium, ktoré poskytuje bezplatný priestor pre kultúrne inštitúcie, neziskové organizácie a iné subjekty realizujúce podujatia v Martine. Na túto aktivitu je samozrejme naviazaná aj komerčná marketingová činnosť a doplňujúce spravodajské aktivity (inak to nejde). Dôvodom, prečo som tento „projekt“ spustil, bolo v prvom rade pomôcť rozvoju regiónu, ukázať verejno-prospešné aktivity a hlavne otvoriť priestor organizáciám, ktoré si ho nemohli dovoliť zaplatiť.

Od novembra 2012 do júla 2013 som sa preto ako novinár zúčastnil na viac ako 500 verejných podujatiach, áno v Martine sa stále niečo deje... Mohol by som to nazvať ako najväčší kultúrny Mystery Shopping, z ktorého som získal množstvo poznatkov, ako sa dajú veci robiť lepšie a efektívnejšie, tým ale nechcem povedať že všetko bolo zlé, lebo by som mnohým krivdil. Okrem iného aj tieto skúsenosti z prvej ruky som chcel využiť na danej pozícii, respektíve aplikovať ich v praxi. K novinárčine by som pridal aj moje dlhodobé skúsenosti z marketingu a manažmentu, ktoré som postupne získaval i keď stále by som sa toho chcel veľa naučiť. Rád navštevujem rôzne renomované kultúrne centrá v zahraničí a všímam si, že nie je všetko iba o peniazoch – nájde sa tu aj kreativita, dobré vzťahy a podpora verejnosti, ale na tom musí niekto dlhodobo pracovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja koncepcia (skrátene)

Som realista a viem že vízie, pokiaľ sa na nich nepracuje dlhodobo a s kvalitným pracovným tímom, sú nerealizovateľné a prinesú viac finančnej a časovej straty ako úžitku. Začal by som teda kultúrnym auditom, pričom financie by neboli jedinou zložkou kontroly. Kultúrny audit, to je téma na samostatný článok... spomeniem ale partnerstvá, marketingové materiály, weby, komunikačné cesty, vizuálny stav „kultúry“ v meste, stav verejnej mienky a povedomia a podobne. Následne by vznikla odborná skupina - pracovný tím, ktorý by vypracoval koncepčný plán na rozvoj jednotlivých blokov (partnerstvá, médiá, marketing, zahraniční návštevníci, podpora verejnej mienky, multižánrovosť, kreatívne aktivity, zapájanie inštitúcií, verejnosti a podobne).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po vytvorení plánu by bolo kľúčové naštartovanie jednotlivých aktivít, tu je samozrejme dôležité perfektné načasovanie a informovanosť. Niekedy postačuje aj partnerská podpora aktivít, ktoré realizujú školy či iné neziskové organizácie, týchto podujatí sa v Martine denne koná niekoľko bez toho, aby sme o nich vedeli, čo je škoda. Toto všetko nemôže vykonať, organizovať a kontrolovať jeden človek, ale jeden človek dokáže riadiť tím ľudí, ktorý to zvládne. K zabezpečeniu mojej koncepcie by bol potrebný tím minimálne piatich ľudí, pretože kultúra v meste Martin a jej organizácia sa podobná manažérskemu riadeniu v menšej firme.

Prvý kontakt s kultúrou

Zahraničný návštevník alebo domáci návštevník... sa stráca už po vystúpení z dopravného prostriedku a naopak, v meste nájde mnoho ochotných ľudí a organizácií, ktorí pomôžu, poradia, nasmerujú, odporučia... Tu neexistuje jednoznačná odpoveď a riešenie na pár strán. Pri tvorbe kultúrnej koncepcie a PR regiónu, respektíve mesta, si to vyžaduje niekoľkomesačné brainstormingové aktivity a štúdie, ktorých výsledkom bude naozaj rozsiahly projekt. Regionálne inštitúcie spadajúce pod kultúru, cestovný ruch (a pridal by som tam aj viaceré neziskové organizácie), by si preto mali spolu sadnúť a spojiť sily za účasti odborníkov a po niekoľkých mesiacoch prísť so správou: „tak toto je ten projekt, ktorý sa bude realizovať celý rok a potom bude náš región a zvlášť mesto Martin skutočnou baštou kultúry s budúcnosťou.“ Nehovoriac o tom, že každý má možnosť požiadať o dotácie a spoločnými silami financovať jednotlivé etapy „kultúrneho reštartu“.

Ako dopadlo výberové konanie

Počas mojej profesionálnej desaťročnej praxe som absolvoval viaceré výberové konania s úspešným i neúspešným výsledkom. Niektoré vedené priamo manažmentom, niektoré cez agentúry. V Martine to prebiehalo dosť špecificky. Uchádzači dostali 5 minút na predstavenie koncepcie (prvé kolo). Následne sa komisia rozhodla kto postúpi a v druhom kole to už bolo podrobnejšie... Určite zavážili dodané podklady aj koncepcia a kvalifikačné predpoklady. Aj keď som do 2. kola nemohol postúpiť kvôli nedostatočnej praxi v organizovaní podujatí, prekvapilo ma rozhodnutie vybrať uchádzača ešte v ten deň.

Víťazovi držím palce a verím, že sa mu podarí naštartovať procesy v našom meste a koncom roka 2013 sa začnú objavovať prvé pozitívne výsledky.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu