reklama

Univerzita sv. Cyrila a Metoda a čudné podnikanie.

Prvý deň štúdia položili na stôl vypísané šeky. My sme občianske združenie a poskytneme Vám nadštandard. Áno a okrem toho dostali študenti aj iné. Bude za UCM ďalšia kauza diplomov? Investigatívna reportáž.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

Na otvorenie tejto reportáže som musel čakať neuveriteľných 5 rokov. V prvom rade som to nemohol riešiť cez štúdium, pretože by z toho mohli byť komplikácie zo strany profesorov. Neskôr som musel počkať, kým doštudujú spolužiaci Mgr. Ja som to ako bakalár skončil, nechcel som študovať na škole, kde som mal zo štúdia zlý pocit a nepriniesla mne osobne nič pre prax v ktorej pracujem - marketing.

Na zápise sme našli na katedre vypísané šeky (v prílohe) na Združenie pedagógov a občianskych pracovníkov UCM v Trnave so sídlom na Skladovej 3 v Trnave. Toto združenie v podstate poskytovalo nadštandardné služby v oblasti výučby mimo klasického rozvrhu externého štúdia. Vyučovali tam profesori z UCM, poplatok bol 7000 korún za semester. Ja som za štúdium nič neplatil. Platiť som začal ako externista až v treťom roku a to 21 000 Sk. Dovtedy nebol žiadny problém. Potom som sa začal zaujímať o toto združenie, pretože som mal podozrenie, že neposkytuje len nadštandardné služby, ale dáva aj skúšky mimo oficiálnych termínov. Spomínam si ako spolužiaci, ktorí platili 21 000 chceli chodiť aj na prednášky združenia a hnevali sa, že musia platiť ešte + 7000 Sk.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Združenie robilo klasický rozvrh pre študentov, ktorí zaplatili za ich nadštandardný kurz. Niektorí z týchto študentov nechodili na oficiálny rozvrh, teda sa pýtam, kde vlastne študovali? Pretože neštudovali na UCM ale v občianskom združení! Patrí im diplom? Patria im kredity? Rovnako skúšky boli v iných termínoch aké sme mali my, štandardní externisti. Ako vieme garantovať, že boli objektívne? Dokonca združenie robilo to, že skúšky dávalo "svojim" počas víkendov a my sme ich mali aj v piatky. Raz som sa prihlásil úmyselne na skúšku "platiacich" samozrejme, že ma požiadali aby som tam nešiel, že by ma nevzali. A tak som si musel vybavovať dovolenku na piatok. Oni mali jasne určité výhody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Združenie podnikalo, či nie? Pozrite sa na ich výdavky za rok 2006. Pýtam sa, kam dali nakúpenú techniku? Darovali ju UCM, alebo predali? A rád by som vedel, čo s tými mzdami. Profesori si zarobili aj v OZ a samozrejme zarobili aj na UCM.

Podklady k uvedenému

1. Príklad rozvrhu platiacich (v združení)

2. Príklad rozdelenia skúšok (hľadajte zn. kurzy Združenia)

3. Konkrétna skúška (22.1 štvrtok - extern., 23 a 24 - piatok, sobota - platiaci združenia)

4. Nepustili ma na skúšku (nezaplatil som nadšt.) ani tých, čo nezaplatili celý poplatok.

5. Mohli platiaci vedieť aké budú otázky na teste? (vyučoval vtedajší pán dekan Matúš).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

6. Nezaplatili ste, prehláste sa na pracovný deň (keď už drzosť nemá hranice).

7. Skúšku museli robiť len tí, čo si nezaplatili. (niekto je rovný, niekto rovnejší).

8. Prednostne pre platiacich (ako na Ukrajine, kto má peniaze, rozhoduje).

9. Platiaci sa učili v soboty (ostatní sme si brali na piatky dovolenky).

10. Na neplatiacich nemali čas (lebo UCM ich asi slabo platilo).

Ministerstvo Školstva o probléme vedelo a nezakročilo

Dňa 14.10.2008 poslala spolužiačka sťažnosť na konanie združenia. Minister Mikolaj nezakročil a ani na sťažnosť neodpovedal. Dokonca o pár dní na to vyšiel článok na SME z dielne SITA, že minister nemá žiadne sťažnosti a problémy vyššie uvedeného charakteru neevidujú. Buď ich niekto dobre zakryl, alebo sa nič protiprávne nedeje. K problému vyšla aj správa Transparency International, nezávisle na našom konaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poplatok za školiteľa vyberalo združenie, nie UCM

Je to zaujímavé, že poplatok za školiteľa mojej BP vyberá niekto, kto nemá "nič" spoločné s univerzitou. To vari školiteľov zamestnávali, alebo aké tam bolo prepojenie? Dokonca pýtali poplatky aj za bakalárky a diplomovky. Ja som to nezaplatil a viete čo? Nič sa nestalo, prečo asi? Rád by som sa pozrel na účtovníctvo.

Dištanční študenti - špeciálna kapitola

Dištanční študenti mali platiť, ale že platili do združenia a nie univerzite je zvláštne. Potom nemohli študovať na UCM a ich diplomy neplatia. Pán exdekan Matúš mi na to neodpovedal, jednoducho nepovedal vôbec nič. Neprišla tak náhodou UCM o peniaze, pretože sa malo platiť jej?

Zastavil som činnosť združenia

Po dohode s právnikom sme činnosť združenia napadli, navrhli sme dekanovi Matúšovi aj mimosúdne vyrovnanie. S týmto nesúhlasil a žiadal dôkazy. Na prepracovaný návrh s dôkazmi nereagoval nikdy. Na súd to napokon nešlo, pretože niektorí platiaci študenti sa báli že by prišli o diplomy. Prišli by o ne? Združenie už podľa mojich informácií takto ďalej nevyučuje - ukončili to, čo beriem ako víťazstvo a zatrhol som im zisky.

Matej Bórik

Matej Bórik

Bloger 
  • Počet článkov:  150
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Žijem v Martine a pracujem ako konzultant pre komunikačné stratégie a marketing v združení METRO, ktoré som založil v roku 2013. Našou misiou je poskytovať pomoc neziskovým organizáciám, iniciatívam a podnikateľom pri realizácii projektov. Zoznam autorových rubrík:  technikamarketingkomentáresci-fi ?svetprávovedavšeobecnesúkromnézakázané

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu