Autá na vodíkový pohon? Výbušná, no ekologická alternatíva.

Autor: Matej Bórik | 12.1.2011 o 9:00 | Karma článku: 10,43 | Prečítané:  14014x

Vodík má byť palivom budúcnosti. Dokážeme ho využiť aj v prispôsobených klasických spaľovacích motoroch. Úprava osobného auta je mierne komplikovaná. O to horšie to je s výdajnými stojanmi a nádržami - skladuje sa pri vysokom tlaku a nízkej teplote. Na druhej strane vodík má vysokú výhrevnosť a je ekologický. Schéma výroby energie a pár ukážkových videí v článku.

Mini HydrogenMini HydrogenMini

V prvej časti článku sme si predstavili elektromobily a ich efektivitu vzhľadom na súčasné možnosti. Analyzovala sa cenová návratnosť, výkon a dojazd. Auto na vodíkový pohon je čosi komplikovanejšie po technickej stránke a návratnosť je zatiaľ neznáma. A čo bezpečnosť?

Vodík sa uchováva v kvapalnej alebo plynnej forme. Pri oboch je stlačený pri nízkej teplote. Kvapalný má iba 20 Kelvinov, čo je -253 °C. Čerpacia stanica s nádržou a výdajným stojanom musí byť prispôsobená tak, aby bolo čo najmenšie riziko ohrozenia pri preprave paliva. Práve preto je tankovanie bezpečné, ak je obsluhované roboticky pomocu počítača. I keď už niektoré upravené autá na vodík jazdia, v prípade masového nárastu dopytu by mohol byť problém najmä s tankovacími zariadeniami. Vodík má malú molekulu. Táto okamžite prejde cez najmenšie poškodenie v tesnení, zvary alebo cez ventil.

Aké sú teda možnosti výroby energie vodíka?

energ02.gif

Jednou možnosťou je palivový článok. Tento spája vodík a kyslík, pričom vzniká elektrická energia a voda. Ide o reakciu podmienenú katalyzátorom, vzniká aj teplo. Výhodou pokročilého výskumu v tejto oblasti je aj to, že v podobných článkoch sa dá vyrobiť energia z metanolu či etanolu. Najmä v prípade etanolu ide o lacnejšie a jednoduchšie riešenia (výroba, skladovanie, preprava). Pri chemických reakciách v palivových článkoch sa nespotrebúvajú elektródy. Míňa sa iba palivo a samozrejme katalyzátory, vďaka ktorým reakcia prebieha. Vyrobená elektrina potom poháňa elektromotor v aute. To je bezpečnejšie ako klasický motor na plynný vodík.

Palivové články má napríklad Honda FCX Hydrogen, model 2009.

Medzi výrobcov motorov využívajúcich vodík, i keď s kombináciou bežného paliva, patrí aj BMW. Dvanásťvalcový motor modelu BMW 7 Hydrogen má výkon 260 koní, to je o 200 koní menej ako pri bežnom motore tohto typu. Maximálna rýchlosť je obmedzená elektronicky na 230 km/h. Obyčajným tlačidlom prepnete režim spotreby benzínu alebo vodíka. Dojazd je okolo 680 kilometrov z toho 200 na vodík. Majitelia tohto auta asi na spotrebu nehľadia, vodík je len doplnkový ekologický zdroj energie. A tankuje sa takto:

Na rozšírenie áut s vodíkovým, či kombinovaným pohonom si musíme ešte počkať. Najväčším problémom sú skladovacie stanice a výroba vodíka. Návratnosť kúpy auta s vodíkovým motorom môže byť zaujímavá.  V súčasnej dobe nie je dostatočné množstvo údajov, aby sa dala exaktne vypočítať. Niektorí technickí nadšenci preto neváhajú a prichádzajú s vlastnými riešeniami (video nižšie).

Otázka do diskusie. Aká môže byť efektivita svojpomocne vyrobeného generátora?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?