Autá na vodíkový pohon? Výbušná, no ekologická alternatíva.

Autor: Matej Bórik | 12.1.2011 o 9:00 | Karma článku: 10,43 | Prečítané:  13828x

Vodík má byť palivom budúcnosti. Dokážeme ho využiť aj v prispôsobených klasických spaľovacích motoroch. Úprava osobného auta je mierne komplikovaná. O to horšie to je s výdajnými stojanmi a nádržami - skladuje sa pri vysokom tlaku a nízkej teplote. Na druhej strane vodík má vysokú výhrevnosť a je ekologický. Schéma výroby energie a pár ukážkových videí v článku.

Mini HydrogenMini HydrogenMini

V prvej časti článku sme si predstavili elektromobily a ich efektivitu vzhľadom na súčasné možnosti. Analyzovala sa cenová návratnosť, výkon a dojazd. Auto na vodíkový pohon je čosi komplikovanejšie po technickej stránke a návratnosť je zatiaľ neznáma. A čo bezpečnosť?

Vodík sa uchováva v kvapalnej alebo plynnej forme. Pri oboch je stlačený pri nízkej teplote. Kvapalný má iba 20 Kelvinov, čo je -253 °C. Čerpacia stanica s nádržou a výdajným stojanom musí byť prispôsobená tak, aby bolo čo najmenšie riziko ohrozenia pri preprave paliva. Práve preto je tankovanie bezpečné, ak je obsluhované roboticky pomocu počítača. I keď už niektoré upravené autá na vodík jazdia, v prípade masového nárastu dopytu by mohol byť problém najmä s tankovacími zariadeniami. Vodík má malú molekulu. Táto okamžite prejde cez najmenšie poškodenie v tesnení, zvary alebo cez ventil.

Aké sú teda možnosti výroby energie vodíka?

energ02.gif

Jednou možnosťou je palivový článok. Tento spája vodík a kyslík, pričom vzniká elektrická energia a voda. Ide o reakciu podmienenú katalyzátorom, vzniká aj teplo. Výhodou pokročilého výskumu v tejto oblasti je aj to, že v podobných článkoch sa dá vyrobiť energia z metanolu či etanolu. Najmä v prípade etanolu ide o lacnejšie a jednoduchšie riešenia (výroba, skladovanie, preprava). Pri chemických reakciách v palivových článkoch sa nespotrebúvajú elektródy. Míňa sa iba palivo a samozrejme katalyzátory, vďaka ktorým reakcia prebieha. Vyrobená elektrina potom poháňa elektromotor v aute. To je bezpečnejšie ako klasický motor na plynný vodík.

Palivové články má napríklad Honda FCX Hydrogen, model 2009.

Medzi výrobcov motorov využívajúcich vodík, i keď s kombináciou bežného paliva, patrí aj BMW. Dvanásťvalcový motor modelu BMW 7 Hydrogen má výkon 260 koní, to je o 200 koní menej ako pri bežnom motore tohto typu. Maximálna rýchlosť je obmedzená elektronicky na 230 km/h. Obyčajným tlačidlom prepnete režim spotreby benzínu alebo vodíka. Dojazd je okolo 680 kilometrov z toho 200 na vodík. Majitelia tohto auta asi na spotrebu nehľadia, vodík je len doplnkový ekologický zdroj energie. A tankuje sa takto:

Na rozšírenie áut s vodíkovým, či kombinovaným pohonom si musíme ešte počkať. Najväčším problémom sú skladovacie stanice a výroba vodíka. Návratnosť kúpy auta s vodíkovým motorom môže byť zaujímavá.  V súčasnej dobe nie je dostatočné množstvo údajov, aby sa dala exaktne vypočítať. Niektorí technickí nadšenci preto neváhajú a prichádzajú s vlastnými riešeniami (video nižšie).

Otázka do diskusie. Aká môže byť efektivita svojpomocne vyrobeného generátora?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Tím Európy podľahol Kanade, jediný jeho gól strelil Tatar

Rozhodujúci gól domácich hokejistov sa zrodil po chybe slovenského obrancu Zdena Cháru.

TECH

Miliardár Musk ukázal, ako chce kolonizovať Mars

Podnikateľ chce začať expedície na Mars o dva roky.

EKONOMIKA

Tataráky by mali zmiznúť z reštaurácií. Ľudia sa ich však nechcú vzdať

Reštaurácie sa o tatarákoch boja hovoriť.


Už ste čítali?